marți, 11 iunie 2013

Esecul autostrazii Transilvania

A fost anuntata rezilierea contractului pentru constructia autostrazii Transilvania, un proiect care nu a mers niciodata bine. Ai nostri nu au reusit sa negocieze si sa lucreze cu americanii desi altii au reusit.

În Albania, Bechtel a construit autostrada dintre Reschen si Kalimas de 61 km. Acest tronson a costat 6,7 milioane de euro per kilometru. Desi are un cost redus, autostrada este construita pe un teren muntos, iar aceasta include 29 de poduri si un tunel de 5,5 km. Spre comparatie, un kilometru din autostrada Bucuresti Ploiesti a costat 8 milioane de euro per kilometru. Si nu are nici poduri prea mari si nici tuneluri, doar viraje largi pentru a acoperi cât mai mult teren.

Un alt exemplu in favoarea Bechtel: Autostrada Ankara – Gerede în Turcia, construita între 1986 si 1998. 225 km de autostrada cu 4,8 milioane de euro per kilometru. Autostrada ajunge la înaltimi de peste 1.500 de metri altitudine si are intre sase si opt benzi.

In Romania Bechtel a facut 52 de kilometri de autostrada intre Turda si Gilau, nefininalizati deoarece nu are iesiri de-a lungul ei si jumatate dintr-un tronson de 64 km intre Suplacu de Barcau si Bors. Costul: 1,4 miliarde de euro, sau mai exact 17 de milioane de euro per kilometru. Mai trebuie adaugate costurile de paza si conservare pentru portiunea nefinalizata pana acea lucrare va fi incredintata altcuiva precum si costurile generate de organizarea unei noi licitatii.

In cei zece ani de "lucru" la Autostrada Transilvania, Romania a pierdut mai mult decât bani. A pierdut dezvoltare economica si zeci sau sute de vieti omenesti în accidente rutiere pe drumul între Brasov si Oradea. Cat timp nimeni nu ajunge in inchisoare dupa asemenea esecuri, tunul urmator e deja in desfasurare...
Sursa datelor: ZF

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu